De ljusa spelbrickorna rör sig medsols och de mörka brickorna motsols. Spelarna får flytta sina brickor till tungor där det inte finns några andra spelbrickor och till tungor där det finns en eller flera egna brickor. Spelarna får inte landa på tungor där motspelaren har mer än en spelbricka placerad.
För att få spela vidare måste spelaren få tillbaka sin spelbricka Testa att spela Backgammon
Ligger det en ensam bricka på en tunga kan motspelaren slå ut brickan. Den utslagna spelbrickan placeras då på muren, spelplanens mittlinje. För att få spela vidare måste spelaren få tillbaka sin spelbricka. Den utslagna brickan får spelaren tillbaka genom att slå ett tal som motsvarar en tunga som är ledig på motspelarens hemmaplan.
Skulle någon spelare slå lika med de båda tärningarna, exempelvis två fyror, innebär det att tärningens tal multipliceras med fyra. Två fyror ger alltså spelaren rätt att flytta totalt 16 steg. Spelaren väljer själv hur han/hon vill kombinera flyttningarna. T.ex. kan en spelbricka flyttas 16 steg, eller två spelbrickor vardera 8 steg.
Spelarna måste flytta sina spelbrickor alla stega
Spelarna måste flytta sina spelbrickor alla steg som är möjliga, resten faller bort. Skulle det gå att flytta brickorna lika många tungor eller steg som båda talen på tärningarna visar, var och en för sig, men inte båda talen tillsammans, är spelaren skyldig att flytta enligt det högsta talet.
Spelarna kan, under spelets gång, använda sig av fördubblingstärningen, dubbleringskuben. En spelare kan kräva att insatsen fördubblas och lägga tärningen på två. Accepterar motspelaren detta går spelet vidare. Om motspelaren inte skulle gå med på fördubblingen förlorar han/hon spelet och spelaren som krävde att insatsen fördubblades vinner då med ett poäng. Fortsätter spelet utan avbrott är det nu endast spelaren som godkände den första fördubblingen som kan dubbla, d.v.s. höja från två till fyra, nästa gång. Fördubbling kan ske mellan spelarna upp till 64 - det högsta talet som tärningen visar.